Tuesday 9 August 2011

Petua Untuk Kulit

~BUAH BELIMBING UNTUK KECANTIKAN:
Vitamin C dan A dari buah belimbing efektif membantu mengecilkan pori-pori kulit wajah, menyegarkan dan menyejukkan wajah . Kandungan mineralnya membantu mengurangi kelelahan kulit, menjadikan wajah segar berseri.
Caranya :
- cuci bersih buah belimbing
- potong-potong tipis
- tempelkan pada bagian kulit yang banyak mengeluarkan minyak
- diamkan selama kurang lebih 5 minit
- bilas dengan air bersih
 Kini anda boleh tampil dengan wajah segar dan bebas minyak.

~KULIT LEMBUT DENGAN PISANG
Pisang tidak hanya SEDAP dimakan . Di beberapa negara bahkan pisang telah digunakan sebagai campuran kosmetik untuk mengatasi kulit wajah yang kering sekaligus menghilangkan noda.
Caranya campur 50cc yoghurt putih , 2 sudu makan madu dan satu buah pisang yang dihancurkan hingga rata.
Gunakan campuran ini sebagai masker wajah dan leher dan diamkan selama kurang lebih 10 minit. Lalu bilas dengan air sejuk seperti biasa . Lakukan masker ini seminggu sekali buat menghilangkan noda di wajah.

LEMON UNTUK KESIHATAN KULIT:
Lemon adalah buah alami yang penting untuk kesihatan kulit

1. Resepi Lemon
Peraslah lemon ke dalam sebuah mangkok. Masukkan satu gelas penuh susu dan 1 sudu teh gliserin ke dalamnya. Adun rata dan biarkan selama setengah jam. Oleskan campuran ini di muka , tangan dan kaki sebelum tidur malam. Cara perawatan di malam hari ini akan membantu Anda tzmpak lebih muda dan cantik. Itu juga dapat membantu mengubati jerawat.
2. Untuk Kulit Berminyak
Peras lemon ke dalam mangkok yang berisi air ais . Percikkan ke seluruh wajah, pijat selama 5 minit dan bersihkan wajah dengan air.

3. Untuk Membuat Kulit Lebih berkilat & Untuk Kulit Berminyak
Campurkan setengah sudu teh air lemon dengan satu sudu teh air timun dan beberapa titis air mawar. Oleskan ke wajah dan leher, biarkan selama 15 minit. Bersihkan dengan air.

4. Untuk Kulit Kering & Kasar
Campurkan 1 kuning telur dengan beberapa titis air lemon dan minyak zaitun. Oleskan di wajah dan biarkan sampai kulit terasa kering . Bersihkan dengan air biasa dan percikkan dengan air ais.

5. Untuk Menghilangkan Keletihan Pada Mata
Ambil masing-masing 4 sudu makan dari air lemon dan air ais.oleskan sedikit kapas, campuran dari lemon dan air dingin tersebut, dan taruh di mata Anda yang tertutup selama 10 miniit.
6. Untuk Menghilangkan Bintik-Bintik
Gilinglah 2 buah almond. Campurkan itu dengan 1 putih telur dimana setengah suduk teh air lemon yang telah dicampurkan. Oleskan pada wajah dan biarkan sampai kulit terasa kering. Kemudian cuci bersih dulu dengan air hangat kemudian dengan air dingin.

No comments:

Post a Comment